Boravak u hotelu predstavlja posebno iskustvo koje mnogima označava početak dugo očekivanog odmora, poslovnog putovanja ili romantičnog vikenda. Međutim, iza zidova luksuznih lobija i elegantno uređenih soba, postoji čitav sistem pravila, nepisanih kodeksa i običaja koji čine „kulturu boravka u hotelu“. Razumevanje ovih pravila ne samo da će učiniti vaš odmor prijatnijim, već će pokazati poštovanje prema osoblju i drugim gostima.
„Način na koji se ponašamo kad smo van svog doma često govori više o nama nego sve što bismo mogli reći rečima.“
U ovom članku, vodićemo vas kroz svet hotelske etikete, od trenutka rezervacije do odjave, kako biste iz svog boravka izvukli maksimum i ostavili pozitivan utisak.
Rezervacija i prijava – prvi korak ka uspešnom boravku
Planiranje i istraživanje
Pre same rezervacije, odvojite vreme da detaljno istražite hotel koji vas zanima. Proverite recenzije gostiju, pogledajte fotografije soba i sadržaja, i upoznajte se sa lokacijom u odnosu na atrakcije koje planirate da posetite. Obratite pažnju na specifične pogodnosti koje hotel nudi – od bazena i spa centra do restorana i usluge parkiranja.
Proces rezervacije
Prilikom rezervacije, budite što konkretniji u vezi sa vašim potrebama. Ako putujete sa decom, kućnim ljubimcem ili imate posebne zahteve u vezi sa ishranom ili alergijama, napomenite to unapred. Takođe, ako proslavljate posebnu priliku poput godišnjice ili rođendana, podelite tu informaciju sa hotelom – mnogi objekti će se potruditi da vaš boravak učine još posebnijim.
Dolazak i prijavljivanje (check-in)
Standardno vreme za prijavu u većini hotela je između 14 i 16 časova. Ako planirate da stignete ranije, ljubazno najavite svoj dolazak. Hoteli će obično učiniti sve što mogu da vaša soba bude spremna pre standardnog vremena, ali imajte razumevanja ako to nije moguće. U međuvremenu, možete ostaviti prtljag na čuvanje i početi sa istraživanjem okoline.
Prilikom prijavljivanja, pripremite lični dokument (pasoš ili ličnu kartu) i kreditnu karticu za garantovanje dodatnih troškova. Ovo je pravi trenutak da postavite pitanja o sadržajima hotela, radnom vremenu restorana ili bilo koje drugo pitanje koje imate.
Komunikacija sa hotelskim osobljem – ključ kvalitetne usluge
Uspostavljanje odnosa poštovanja
Osoblje hotela je tu da vaš boravak učini prijatnim, ali oni nisu vaše lične sluge. Pristojno ophođenje i jednostavne reči kao što su „molim vas“ i „hvala“ mogu značajno uticati na kvalitet usluge koju ćete dobiti.
Traženje informacija i pomoći
Ne ustručavajte se da tražite informacije ili pomoć kada vam je potrebna. Bilo da tražite preporuke za restorane, uputstva za lokalne atrakcije ili dodatne peškire za svoju sobu, osoblje je tu da vam pomogne. Međutim, imajte na umu da u periodima gužve možda neće moći da odgovore na sve vaše zahteve odmah.
Bakšiš i nagrađivanje dobre usluge
Iako u mnogim zemljama bakšiš nije obavezan, on predstavlja značajan znak zahvalnosti za dobru uslugu. U Srbiji i okolnim zemljama, ostavljanje bakšiša nije toliko uobičajeno kao u SAD, ali je svakako cenjeno. Mala napojnica sobarici (100-200 dinara dnevno), konsijeržu koji vam pomaže sa prtljagom ili dostavlja uslugu u sobu predstavlja lep gest.
Boravak u sobi – vaš privremeni dom
Održavanje reda
„Najbolji gosti su oni koji za sobom ostavljaju sobu kao da niko u njoj nije ni boravio.“
Iako sobarice svakodnevno čiste sobe, održavanje osnovnog reda je znak poštovanja. Koristite korpe za otpatke, ne ostavljajte vlažne peškire na krevetu i trudite se da ne pravite nepotreban nered.
Poštovanje pravila hotela
Svaki hotel ima svoja pravila koja služe za očuvanje reda i komfora svih gostiju. Bilo da se radi o zabrani pušenja, pravilima o kućnim ljubimcima ili vremenu za tišinu, važno je da ih poštujete. Prekršaji mogu rezultirati dodatnim troškovima ili čak ranim napuštanjem hotela.
Korišćenje hotelske imovine
Peškiri, posteljina i drugi predmeti u sobi su namenjeni za korišćenje tokom vašeg boravka, ali ne i za odnošenje kući. Mali toaletni proizvodi (sapuni, šamponi) su obično poklon gostima, ali stvari poput pepeljara, čaša ili ukrasnih predmeta nisu suveniri.
Mini-bar i dodatne usluge
Pre korišćenja mini-bara, proverite cenovnik. Cene su često značajno više nego u običnim prodavnicama. Isto važi i za usluge poput telefoniranja iz sobe ili naručivanja hrane – uvek se informišite o troškovima unapred kako biste izbegli neprijatna iznenađenja.
Hotelski sadržaji – maksimalno iskorišćavanje ponude
Restoran i doručak
Ako je doručak uključen u cenu sobe, raspitajte se o radnom vremenu. Poštujte ta vremena umesto da se pojavljujete u poslednjem trenutku. Kod švedskog stola, uzmite onoliko hrane koliko ćete pojesti, umesto da punite tanjir i ostavljate ostatke.
Bazen, spa i fitnes centar
Ovi sadržaji su tu da ih koristite, ali uz poštovanje pravila i drugih gostiju. Nosite odgovarajuću odeću, koristite peškire koje hotel obezbeđuje i poštujte ograničenja u vezi sa decom ako postoje.
Zajednički prostori
Lobby, bar i drugi zajednički prostori su mesta za druženje i opuštanje, ali imajte na umu da ih delite sa drugim gostima. Održavajte razuman nivo buke i trudite se da ne zauzimate previše prostora svojom prtljagom ili ličnim stvarima.
Odjava i odlazak – završetak boravka sa stilom
Priprema za odlazak
Standardno vreme za odjavu (check-out) je obično između 10 i 12 časova. Ako vam je potrebno više vremena, ljubazno pitajte na recepciji – mnogi hoteli će vam izaći u susret ako nisu u punoj zauzetosti. Večer pre odlaska, proverite sa recepcijom da li je sve u redu sa vašim računom.
Proces odjave
Na dan odlaska, odvojite nekoliko minuta da proverite da li ste sve svoje stvari spakovali. Proverite sve fioke, ormare, kupatilo i prostor ispod kreveta. Kad budete spremni, javite se na recepciji za odjavljivanje, čak i ako nemate dodatne troškove koje treba da podmiriti.
Ostavljanje utisaka
Ako ste bili zadovoljni boravkom, razmislite o ostavljanju pozitivne recenzije na sajtovima za putovanja. Ako je neko od osoblja bio posebno ljubazan ili koristan, pomenite ih po imenu. S druge strane, ako ste imali negativno iskustvo, bolje je da to prvo podelite direktno sa upravom hotela umesto da odmah pišete negativnu recenziju online.
Kulturološke razlike i specifičnosti
Međunarodna pravila i običaji
Kultura boravka u hotelu može se značajno razlikovati od zemlje do zemlje. U Japanu, na primer, ostavljanje bakšiša može se smatrati uvredljivim, dok je u SAD-u obavezno. U nekim zemljama Bliskog istoka, određena pravila oblačenja važe i unutar hotela. Pre putovanja, informišite se o lokalnim običajima zemlje koju posećujete.
Ekološka svest
Savremeni trendovi u hotelijerstvu stavljaju sve veći akcenat na ekološku održivost. Mnogi hoteli imaju programe za uštedu vode i energije, poput mogućnosti da se peškiri koriste više dana. Pokazivanje poštovanja prema ovim inicijativama je znak odgovornog gosta.
Zaključak
Kultura boravka u hotelu nije samo skup pravila, već način da svoj odmor učinite prijatnijim i za sebe i za druge. Poštovanje osoblja, drugih gostiju i imovine hotela omogućava svima da uživaju u svom boravku. Nezavisno od toga da li odsedaete u luksuznom resortu ili malom porodičnom pansionu, osnovni principi ostaju isti – učtivost, razumevanje i poštovanje.
Zapamtite da dobar gost uvek bude dobrodošao nazad, a pozitivan odnos sa hotelom može rezultirati budućim pogodnostima, unapređenjima sobe ili posebnim pažnjama pri sledećem boravku.
Neka vaš sledeći boravak u hotelu bude priča koja će se prepričavati sa osmehom na licu!
- Hotel Sheraton Novi Sad | Prvi Sheraton hotel u Srbiji otvoren je u Novom Sadu. 150 superior soba, od čega devet apartmana i jedan predsednički, prostire se na 13.000 metara kvadratnih. Osim po luksuznim sobama i jedinstvenom enterijeru, hotel se izdvaja i po kongresnom prostoru. Sheraton hotel ima četiri zvezdice,...