lepe vesti
društvene mreže

Marketing na društvenim mrežama

Sadržaj

Marketing na društvenim mrežama, kao i ostale promotivne aktivnosti putem interneta, su postale neophodnost za sve kompanije koje žele da ostvare svoje marektinške ciljeve. Međutim, često se kompanije ne odlučuju na ovakav korak zbog dileme oko toga kako treba da započnu ovaj vid marketinga. Čak i ako definišu ciljeve koje žele da postignu internet marketingom, često ne znaju odakle da počnu, kako da sakupe prve pratioce ili šta da objavljuju kako bi povećali svest kod ljudi o postojanju njihove kompanije. U nastavku teksta je odgovoreno na ovakva pitanja, odnosno na ona pitanja koja se najčešće provlače u internet marketingu.

Odgovori na ova pitanja nisu namenjena samo početnicima u internet marketingu, već takođe mogu biti od koristi i onima koji se duže vreme bave marketingom na društvenim mrežama.

Na kojim društvenim mrežama je najbolje deliti sadržaj?

Izbor društvenih mreža na kojima ćete deliti sadržaj u vezi sa vašom kompanijom zavisi pre svega od delatnosti kojom se kompanija bavi. Zapravo, treba da definišete da li je sadržaj koji kreirate više okrenut biznisu, razonodi, ili pak informisanju. Nakon toga, neophodno je da odredite da li će vaša aktivnost na društvenim mrežama da se ogleda u objavi tekstova, ili će da podrazumeva i sadržaj u vidu fotografija, muzike i video-klipova.

Pored toga, treba da upoznate i svoje pratioce. Tačnije, treba da odgovorite na pitanje: ko prati ono što vi radite? Kog su uzrasta vaši pratioci, koliko vremena oni provode na internetu, koliko su skloni prihvatanju novina i slično. Tek kada sve to definišete, možete da iskoristite prednosti društvenih mreža u potpunosti.

Svaka od ovih kategorija pratilaca ima određenu društvenu mrežu na kojoj je zastupljena, ili čak više njih. U zavisnosti od toga gde se oni nalaze treba da izaberete društvene mreže na kojima ćete da nastupate. Međutim, savet je da nikako ne preskačete najpopularnije društvene mreže, bez obzira na karakteristike vaših pratilaca. To su svakako Facebook i Twitter, i tamo se nalaze svi.

Za Facebook (eventualno i Twitter) uvek odvojite vreme, a ukoliko imate viška vremena, posvetite se i nekim dodatnim mrežama. To mogu biti Instagram, Google+, LinkedIn, YouTube, Pinterest i slične. Na odluku o tome koje mreže da iskoristite može da utiče i vrsta sadržaja koju kreirate. Da li su u pitanju fotografije, kratki ili duži video-klipovi, audio-materijali i slično. Svaka društvena mreža je specijalizovana za određeni format sadržaja.

Ono što je važno je da ne pravite profile na društvenim mrežama za koje nemate vremena. Jer ukoliko na određenoj društvenoj mreži imate, na primer, dve objave u šest meseci, delovaćete neprofesionalno i kao neko koga ne interesuju pratioci, a to svakako nije ono što želite.

Kako steći pratioce?

Pratioci se pre svega stiču interesantnim objavama na društvenim mrežama, kvalitetnim sadržajem koji kompanija plasira, redovnim objavljivanjem i strpljenjem. Ne očekujte ništa preko noći i dajte vremena ljudima da vas otkriju.

Međutim, pored strpljivog rada i čekanja, uvek možete da se predstavite novim pratiocima, kako biste ih zainteresovali za ono što radite. Na Facebook-u se to najbolje postiže plaćenim oglasima. Možete da platite promovisanje svoje Facebook stranice, nekog posta koji se pokazao zanimljivijim od ostalih ili direktno promovisanjem samog sajta kompanije.

Ipak, pored plaćenih oglasa, važno je da se nikako ne zaustavljajte sa kvalitetnim i redovnim objavljivanjem postova koji nisu plaćeni. Kada ljudi vide jednu zanimljivu stvar koju ste platili, vrlo verovatno će doći na stranicu da pogledaju i ostale. Ukoliko im se svidi stranica i materijal koji se na stranici objavljuje, velike su šanse da ćete steći novog pratioca.

Sa druge strane, na Twitter-u još uvek nisu toliko aktuelni oglasi putem kojih bi mogli da vas primete ljudi koji još uvek ne znaju za vas, ali na ovoj mreži postoje i drugi načini sticanja novih pratilaca. Kao najefikasniji način može da bude praćenje ljudi koji prate neke popularne profile iz vaše oblasti, bilo da se radi o popularnoj osobi ili brendu.

Za ovu aktivnost vam preporučujem Tweepi, internet alat koji može da vam olakša posao. Osim Tweepi-ja, postoje još mnogi alati koji vam mogu pomoći u upravljanju Twitter-om, a njih možete da pronađete ovde.

Koje alate koristiti?

Internet alati su neophodni svakome ko se odlučio za internet marketing. Dobra vest je da danas imamo jako puno alata koji mogu mnogo da uštede vremena ljudima kada je internet marketing i internet poslovanje u pitanju.

Pre svih drugih alata treba istaći Buffer, preko kojeg možete unapred da zakazujete objave na društvenim mrežama. Altertnativa ovom alatu je Hootsuite koji služi istoj svrsi i koji je podjednako dobar kao i Buffer, tako da je moj savet da probate oba i da izaberete bolji.

Pored toga postoje alati za praćenje konkurencije (Mention), obavljanje nekih automatskih internet zadataka (IFTTT), povećanje produktivnosti na Facebook-u (News Feed Eradicator), email marketing (MailChimp) i još mnogi drugi.

Listu internet alata koji značajno mogu da vam olakšaju posao možete da pronadjete ovde ili možete da skinete našu besplatnu e-knjigu – 20 online alata koje ekipa marketinguj.me svakodnevno koristi.

U koje doba dana je najbolje objavljivati postove?

Najbolje vreme objava najviše zavisi od pratilaca, odnosno vaše ciljne publike. Iako većina stranica ima pratioce relativno sličnih navika koji su preko dana na društvenim mrežama i relativno pred spavanje, to ne mora uvek da bude pravilo. Na primer, postoje određene stranice koje obrađuju teme programiranja i koje su najposećenije u vremenu posle ponoći.

Tako da ne mora da znači da ako je neko vreme odlično za jednu stranicu, da će istovremeno biti dobro i za neku drugu. Zbog toga ne postoji univerzalno vreme kada svi treba da objavljuju svoje postove na društvenim mrežama. Odnosno, svaka stranica ima svoje tačno vreme kada su njeni pratioci najaktivniji.

Srećom, danas možete tačno da odredite kada su to vaši pratioci najčešće na društvenoj mreži. Postoje dva načina za to: ručno i uz pomoć alata. Ručno podešavanje je na osnovu tačnih podataka, ali uz pomoć vaše lične procene.

To se obavlja tako što istražite analitiku vaše stranice na društvenim mrežama i na osnovu nje odredite koje je to najbolje vreme za objave. Svaka društvena mreža ima svoju analitiku koja može da bude od velike koristi. Na primer Facebook ima Facebook Insights, Twitter – Twitter analytics, Google+ – Google+ Insights i tako dalje.

Sa druge strane, postoji alat uz pomoć koga dobijate tačno izračunato vreme kada je to najbolje da objavljujete svoj sadržaj, u odnosu na to koliko želite objava da imate dnevno. To se obavlja putem Buffer-ove dodatne platforme koja se naziva Buffer’s Optimal Scheduling Tool.

Ona vam najpreciznije može reći kada je publika najčešće na određenoj društvenoj mreži. Postoji mnogo faktora koje ovaj alat uzima u obzir da bi odredio tačno vreme, način podešavanja Buffer’s Optimal Scheduling Tool-a možete pročitati ovde.

Koliki je značaj hashtagova?

Hashtag-ovi na društvenim mrežama su veoma značajni, kako za ljude koji se bave internet marketingom, tako i za osobe koje društvene mreže koriste u slobodno vreme za razonodu ili informisanje.

Hashtagovi koji se odnose na društvene mreže su popularniji na Twitter-u gde su i nastali, mada ih možemo često pronaći i na Facebook-u. Putem hashtag-ova možete da pretražujete aktuelnosti i putem njih pronađete sve tvitove ili Facebook post-ove o nekoj temi.

Savet je da koristite popularne hashtag-ove u svrhe promocije svog poslovanja kako biste uz pomoć njih povećali vidljivost svojih objava. Definišite koji se to hashtag-ovi koriste u sferi kojom se blog bavi i obogatite svoje objave njima.

Ukoliko se premišljate između više hashtag-ova, postoji veoma koristan alat koji može da vam kaže koji je to trenutno popularniji hashtag i naziva se RiteTag.

Ono što je važno je da hashtag-ove koristite na smislen način i da ih ne stavljate čisto da bi tu stojali, kao i da ne pretrpavate svoje objave hashtag-ovima. Postoje neka opšta pravila za korišćenje hashtag-ova, a možete ih pročitati ovde.

Kako započeti marketing na društvenim mrežama

Na kraju, važno je naglasiti to da je internet marketing veoma promenljiv i da postupke analiziranja iz teksta treba konstantno ponavljati s vremena na vreme. Ove društvene mreže koje su navedene u tekstu su trenutno najpopularnije, ali verovatno će se situacija menjati tokom vremena. Isto tako, i način i vreme korišćenja društvenih mreža je veoma podložno promenama.

Zbog toga treba konstantno proveravati koji su trendovi na internetu aktuelni i pratiti ih. Jedino na taj način je moguće imati maksimalan učinak od svojih marketing aktivnosti. A ove aktivnosti će biti sve važnije, pošto je skoro sigurno da će internet postajati sve prisutniji kod sve većeg broja ljudi i da će se broj kompanija koje ga ne koriste na pravi način postajati sve nekonkurentnije.

Zbog toga iskoristite ove savete i krenite u aktivnu internet marketing kampanju korišćenjem društvenih mreža. A ukoliko imate još neki savet koji smatrate važnim za internet marketing na društvenim mrežama, podelite ga u komentarima.