Meta tagovi su html kodovi, snipeti koji se smeštaju u header svake web stranice i sadrže različite podatke o podacima. Neki od meta tagova vidljivi su korisnicima prilikom prikaza sajta na različitim lokacijama: web pretraživači, društvene mreže i ostali web servisi, dok su ostali isključivo tehničke prirode i služe za slanje informacija pretraživačima, kako bi lakše definisali strukturu, indeksirali i poboljšali prikaz podataka internet stranice.
Ne postoji oblast sa više različitih mišljenja od meta tagova, o tome da li su i koji parametri bitni za seo optimizaciju sajta. Vremenom neki meta tagovi su u potpunosti izgubili svoju vrednost, samim tim i primenu, npr meta keywords, dok su drugi neophodni i bitno je pravilo ih podesiti, npr meta title. Google kao najveći internet pretraživač, samim tim i trendseter u oblasti kako se pozicionirati na prvoj stranici, često menja i unapređuje svoj algoritam u kom meta tagovi imaju svoju ulogu. Nekada je bilo dovoljno u header sajta postaviti meta keywords sa svim frazama za koje želite da se pozicionirate i neretko bi to bilo dovoljno da se nađete u vrhu pretraga. Danas meta keywords nema nikakav značaj za seo optimizaciju, ali mali broj entuzijasta ih i dalje koristi.
Osnovna struktura meta taga koji se unosi u header stranice sadrži name koji definiše vrednost i content koji definiše sadržaj meta informacije, i izgleda ovako:
<meta name=“vrednost“ content=“sadržaj“>
Pored meta name (koji je HTML5 standard, i kojim se bavimo u ovom tekstu), različiti napredni meta elementi se definišu kao meta property, odnosno meta itemprop, http-equiv, charset… Meta property se koristi za Open Graph protokol i služi za definisanje tagova koji će se prikazivati prilikom npr šerovanja stranice na Facebook društvenoj mreži, dok se meta itemprop odnosi na microdata koji je namenjen za informacije koje se šalju pretraživačima.
Kreiranje meta tagova je jedan od prvih koraka prilikom izrade sajta, ovde ćemo se fokusirati na tri ključa direktno vezana za optimizaciju sajta, slanje informacija ka drugim lokacijama, kao i prikaz na pretraživačima – meta title, meta description, meta robots.
Meta title i meta description su ključni za prikaz stranice na pretraživaču. Onaj naslov i kratak tekst koji vidite prilikom izlistavanja pretraga, definiše se ovim meta tagovima. Robots tag na stranici daje informaciju raznim robotima, krovlerima, paucima koji kruže i skeniraju internet – da, intdeksiraj ovu stranicu i izlistaj je u bazi, ne ne želim da se ova stranica pojavi u vašem indeksu.
Meta title | naslov o naslovu
Preporuka je da svaka stranica u svom sadržaju ima jedan glavni naslov koji se nalazi pod <H1> tagom. Meta title je naslov te stranice koji će se pojaviti u vrhu vašeg browsera, odnosno naslov koji će se prikazati prilikom izlistavanja vaše stranice na Google i drugim web pretraživačima. Kao jedna od prvih informacija o vašoj stranici sa kojom se korisnici susreću, od velike je važnosti da bude ispravno napisan.
Ako postoje podeljena mišljenja da li title tag sadržajno utiče na seo, dileme nema da će dobro napisan i osmišljen naslov koji odgovara upitu pretrage privuči pažnju korisnika da izabere baš vaš link. Broj klikova nije jedini faktor, klikbejt naslov vam neće pomoći, jer je potrebno da sadržaj stranice odgovara meta podacima. Ukoliko sve složite kako treba, rangiranje vašeg sajta na pretraživačima će biti sve bolje i bolje zahvaljujući korisničkom iskustvu.
Title tag se dodaje u <head> svake stranice na ovaj način:
<title>Ovde upišete naslov stranice</title>
Koja je idealna dužina naslova? Savet je da za meta naslov ne koristite više od 60 karaktera, a tačan odgovor je (u trenutku pisanja članka) da širina naslova ne bude duža od 560px.
Važno je znati da Google neće svaki put prikazati naslov kako ste ga vi napisali i da su varijacije moguće.
Meta description | sadržaj o sadržaju
Slično kao title, meta description prvenstveno služi za prikaz stranice na pretraživačima. To je onaj kratak tekst koji se ispisuje u rezultatima pretrage ispod glavnog naslova. Meta naslov i opis su izlog vaših stranica u koji postavljate ono najprivlačnije što se nalazi unutra. Potrebno je prikupiti ključne reči i fraze, upakovati ih u kratak smislen tekst i sve sa ciljem da se vaš link u pretrazi istakne kao najrelevantniji.
Meta description tag se dodaje u <head> svake stranice na ovaj način:
<meta name=“description“ content=“Ovde upišite meta opis“>
Koja je idealna dužina meta opisa? Ne postoji pravilo koje određuje dužinu meta opisa za neku stranicu, a deo teksta koji će se prikazati u pretraživačima najviše zavisi od uređaja, odnosno rezolucije koja se koristi. Savet je da meta opis sadrži okvirno oko 160 karaktera.
Može se desiti da iako ste se potrudili da napišete dobar meta description i ispravno ste ga postavili na stranicu, da se on ipak ne pojavi u rezultatima pretrage. Google algoritam ponekad bira da umesto meta opisa ispiše deo sadržaja vaše stranice koji smatra relevantnim za određenu pretragu.
Meta title i description | saveti za kreiranje
– Definišite ključnu reč i iskoristite je na početku
– Definišite long tale keywords i iskoristite ih u naslovu ili opisu
– Nemojte pretrpavati opis sa ključnim rečima, napišite smislen tekst
– Nemojte kopirati deo sadržaja stranice u meta opis, napišite jedinstven tekst
– Koristite pravopis, samo prvo slovo veliko, ne pišite sve velikim slovima
– Iskoristite sve ključne reči iz sadržaja stranice u pisanju meta tagova
– Meta podaci moraju biti relevantni sadržaju vaše stranice
– Izbegavajte dupliranje sadržaja kod kreiranja naslova i opisa za stranice
– Izbegavajte generičke fraze bez konkretnih informacija, odnosno pisanje očiglednih stvari
Meta Robots | upravljanje indeksiranjem i praćenje linkova
Ne želite da se svaka stranica sajta indeksira u bazi pretraživača. Ova vrednost daje uputstva robotima kako će skenirati određenu stranicu. Podešavanje ovog taga može doneti izuzetne rezultate vezane za optimizaciju, ali takođe pogrešno podešavanje može u potpunosti anulirati sve napore uložene na drugoj strani. Razumevanje ovog taga ima veliki značaj.
Postoje četiri vrednosti koje se koriste ko robots meta taga:
index: šalje informaciju da se stranica indeksira
noindex: šalje informaciju da se stranica ne indeksira
follow: šalje informaciju da prati linkove na stranici
nofollow: palje informaciju da se linkovi na stranici ne prate
u zavisnosti od podešavanja meta robots tag se u <head> svake stranice dodaje ovako:
<meta name=”robots” content=“noindex, nofollow“>
<meta name=”robots” content=“index, follow“>
<meta name=”robots” content=“noindex, follow“>
<meta name=”robots” content=“index, nofollow“>
Google ove informacije ne koristi kao direktivu, već kao preporuku. Savet je da robots meta tag koristite samo onda kada za neku stranicu ne želite da bude indeksirana. Drugi način za blokiranje sadržaja od indeksiranja je kroz fajl robots.txt i u slučaju paralelnog korišćenja može doći do grešaka. Ovakve greške je najlakše ispratiti korišćenjem Google Search Console, u delu Coverage.
Ostali bitni meta tagovi | važni parametri za seo optimizaciju
Meta viewport šalje instrukcije kako će se stranica prikazivati na različitim uređajima, npr desktop, tablet, mobilni telefon. Unos ovog taga daje informaciju da je stranica optimizovana za mobilne uređaje. To je od velikog značaja za Google koji favorizuju stranice optimizovane za mobilni i optimizaciju za mobilni uređaj uzimaju kao glavnu kod analize i pozicioniranja stranica. Ovaj tag nije dovoljan da bi neki sajt bio optimizovan za mobilne uređaje, kod kreiranja stranica potrebno je primeniti sva pravila responsive dizajna.
Meta viewport tag se dodaje u <head> svake stranice na ovaj način:
<meta name=“viewport“ content=“width=device-width, initial-scale=1.0″>
Meta charset označava način na koji će se tekst na web stranicama prikazati. Postoji više stotina različitih setova karaktera na osnovu kojih se prikazuje tekst na stranicama. Najrasprostranjeniji je UTF-8. Korišćenje pogrešnog seta može prouzrokovati pogrešan prikaz određenog teksta, posebno na našem govornom području slova poput č,ć,š,ž.
Meta viewport tag se dodaje u <head> svake stranice na ovaj način:
<meta charset=“UTF-8″>
Meta tagovi nisu komplikovani za razumevanje i korišćenje. Korist je višestruka i sa pozicije seo optimizacije i korisničkog iskustva. U ovom tekstu opisano je samo nekoliko najbitnijih, a u header sekciju mogu se uneti i tagovi poput meta language, meta author, meta copyright…
- Open Graph: tagovi za društvene mreže | Deljenje sadržaja na društvenim mrežama jedna je od osnovnih aktivnosti većine korisnika interneta. Da bi vaša lepa stranica sa kvalitetnim sadržajem, savršenog dizajna, izgledala utegnuto i kada je neko podeli sa prijateljima, neophodno je da definišete open graph tagove. Često je ovo prvi susret korisnika...
- Pozicioniranje za Google – koliko je vremena potrebno? | Search Engine Optimization ili SEO je jedna od najisplativijih dugoročnih strategija rasta bilo kog biznisa koji je prisutan online. Jedno od najčešćih pitanja kada se priča o SEO optimizaciji je Kada mogu da očekujem konkretne rezultate? Najčešći odgovor na ovo pitanje je – zavisi. To...
- Kako napraviti blog | Uputstvo za pravljenje blogaJedan od najjednostavnijih načina da pokrenete svoj blog je da koristite guglovu blogger platformu. U roku od nekoliko minuta, potpuno besplatno, možete oformiti svoj prostor na internetu i započeti avanturu kreiranja sadržaja i sređivanja dizajna stranica po vašoj želji.Korak 1Na stranici blogger.com...
- 10 faktora za Google rangiranje | Opšte je poznato da Google koristi preko 200 faktora prilikom rangiranja sajtova i stranica. Ali koji od ovih 200 faktora ima najveći uticaj na rangiranje? Ili što je još važnije, na koje faktore bi VI trebalo da se fokusirate kako bi SEO optimizacija vašeg sajta...